torsdag 18. september 2014

På tur i storm og regn

Dronningruta

Forrige helg var vi - Hilde, Christel, Vanja og jeg - på helgetur i Vesterålen. Målet for turen var å gå Dronningruta. Vi hadde booket oss rom i Nyksund, på Nyksund Gjestehus.

Ankom Nyksund på fredagskvelden i nitiden. Pakket ut, og kom oss i orden på rommet. Gjestehuset hadde egentlig stengt for sesongen, så mat fikk vi ikke kjøpt eller laget der. Eieren hadde satt inn bord, stoler, kopper og bestikk + kaffetrakter på rommet vårt, så vi var berget.

Etter et par glass tuslet vi oss over parkeringsplassen til Ekspedisjonen Restaurant. Der spiste vi fantastisk god mat og koset oss. Restauranten anbefales på det varmeste om du en gang skal til Nyksund. God mat, god service og spesiell atmosfære. Også sies det at de har fantastiske kaker. Noe vi ikke testet ut - desverre...

Vanja er vinsmaker og  -godkjenner.

Hele reisefølge. Nyter maten på Ekspedisjonen.

Også hovedmålet med denne turen: Dronningruta. Da vi våknet lørdagsmorgenen visste vi at været ikke vil bli det aller beste. Men positiv som vi er, og med godt mot la vi avgårde på turen. Bortover langs veien, og ut av Nyksund. Allerede her gikk vi i sterk vind. Både motvind og medvind, alt etter hvordan sving vi gikk i. Og burde kanskje skjønt tegninga allerede her.

Også bar det opp på fjellet. Etter første kneika kom vi til "krysset" Stø - Nyksund - Kjølen Stø. Da gikk vi videre mot Kjølen. Altså oppover. Og her startet den virkelig klatringa. Bratt. Smalt. Også hadde vi jo værutfordringa da. Stiv kuling og regn. Etter den klatreetappen var egentlig det verste over. Så var det "bare" bortover, oppover, nedover og oppover, bortover, osv.... Akkurat sånn som en fjelltur skal være.

Oppe første stigning, og ser ned mot
storhavet og veien vi kom
Christel tar en pust i bakken
Fra fjellet og ned. Den stranda skulle vi gå over senere.

Da vi kom til Stø (etter 13,3 km) tok vi oss et stopp på Kafè. Et velfortjent stopp. Matpausen vi hadde oppå fjellet var stående i ly av en stor stein. Brødskive med brunost i stiv kuling og regn smakte faktisk ubeskrivelig godt.

Kaffen på kafèen var også helt ubeskrivelig god. Og til tross for at vi alle fire var klissvåte, så var det helt fantsatisk godt å sette seg ned. Oppmerksomhet høstet vi også her. Over at vi faktisk hadde gått turen til tross for det dårlige været. Da vi forlot kafèen måtte kafèdama vaske oss ut, og lufte hele sjappa etter vi hadde dugget den ned :)

Etter kaffestoppet var det bare å gyve på de siste kilometrene. Måtte bare komme oss opp i fart, og varme med engang så ikke siste biten bare kom til å bli en kald opplevelse. En lang strak strekning langs havet før den siste klatreetappen opp til "krysset" Stø - Nyksund - Kjølen Stø igjen. Etter det var det bare nedover. Bratt nedover. Også kom det en skikkelig haggelbyge oppå det hele. Jippi! Etter å ha kommet net fra fjellet og til veien inn til Nyksund ble det mye fliring. Litt panisk fliring. Mye pga lettelse over at vi faktisk var kommet ned igjen, og fliring over at vi faktisk hadde vært så tullete å lagt ut på tur i det været.

Stranda vi så oppe fra fjellet.

Men uansett vær - vi hadde en topp tur. Egentlig flott å oppleve den siden av naturen også. Men vi gjør det neppe igjen. Går i storm altså. Dronningruta blir vi nok å gå flere ganger.

Da vi endelig ankom Nykund igjen møtte vi på et par som hadde sett oss legge av gårde på morran med godt mot. Og vi høstet respekt av de to. Morsomt.

Bittelittegranne sliten etter vel 18 km gåtur i stiv kuling og
regn. Hilde spiller musikk, Vanja surfer facebook og Christel
rett og slett bare digger.

Middagen lørdagskvelden var ikke helt på nivå med den vi spiste på Ekspedisjonen kvelden før. Og forholdene for grilling var vel heller ikke helt til stede. Men når alle kafèer og restauranter i Nyksund var stengt pga private arrangement så måtte vi lage middagen selv.

Da jeg sjekket ut fra Gjestehuset søndagsformiddag fikk jeg snakke med eieren. Han spurte om vi virkelig hadde gått turen, og flirte rått da jeg bekreftet dette. Jeg forklarte at vi visste at det kunne bli stiv kuling og regn da vi gikk, men hadde bestemt oss for å prøve. Ny rå latter. "Stiv kuling?? Det var ikke stiv kuling. Det var storm i går. Det var målt 31 i vindstyrke i Nyksund på lørdagen...." ....sa han. Jepp, vi  har gått Dronningruta i storm :)

To av fire mobiler fikk seg en støyt. Hilde knuste skjermen da hun gikk utav bilen når vi kom til Nyksund. Mens Christel sin mobil regelrett druknet på turen. Da vi kom på kafèen i Stø, og ho fisket frem mobilen rant det strømmer med vann ut av den. Men ingen av de var særlig lei seg pga det. God unnskyldning for nyanskaffelse av mobiltelefon - like etter lansering av ny Iphone....

Noen glimt fra Nyksund.

Takk for turen jenter. Æ har kosa mæ <3 Neste jentetur: Møysalen?